Bohémek karácsonya

 2010.12.28. 01:02

Bohémélet-trilógiával zárul az év - legalábbis nekem, és ami az előadásokat illeti, vegyes érzésekkel. Azt meg kell persze említenünk, hogy az időjárás tökéletesen alkalmazkodott a darabhoz, magyarán szólva: majd befagyott a...

Az utóbbi hónapokban össze-vissza kavart szereposztásból végül az kerekedett ki, hogy a hazai részben új, részben régi csapathoz csatlakozott két vendég, a Győriványi-noteszből kihullva, és ahogy megszoktuk, a nemzetközi harmadvonalat (némi jóindulattal) képviselve. Persze az új megbízott főzene mindjárt kitűzte magát karmesternek is, a szokásos módszerrel: hátha a "sztárok" mellett nem tűnik fel, hogy ő milyen közepes karmester. Rossz hírem van: feltűnt. Bár a többi, általa legyilkolt Puccini után még ez fájt legkevésbé. És ezúton köszönöm, hogy kivételesen nem cserélte át a felvonásokat, nem játszotta el Mimi halálát az átdíszletezés alatt, és a Manon-intermezzót sem. Néha ennek is örülni kell... 

Határozottan jót tett a darabnak a fiatalítás, még ha nem is teljesen így volt megtervezve. Valahol vicces, hogy Bretz Gábort máris nemzetközi sztárként jegyzik, de remélem, ő még egy ideig nem csúszik át abba a kategóriába, akit a nevéért tapsolnak, főleg, hogy a teljesítményén is bőven van tapsolnivaló. A Marcelből Schaunard-rá lefokozott Szegedi Csabával kapcsolatban van egy rossz hírem (mármint lefokozóinak rossz): a vendég-Marcelt még a relatíve kisebb szerepben is leénekli és főleg lejátssza a színről. Pár éve Rost Andrea neve még garancia volt, ma már nem feltétlenül. Ami a színpadi jelenlétét illeti, évek óta várom, hogy kiváltson belőlem valamit, de úgy néz ki, várhatom tovább. A szokott makulátlan éneklése már nem az, kényelmetlen, éles hangok jelzik, hogy túl vagyunk a pálya csúcsán. Ráadásul Tokody hangszínei, hangsúlyai, gesztusai olyan szinten beégtek nekem az elmúlt sok év sok Bohém-előadásán, hogy nehéz tőle elvonatkoztatni.  
Aztán egy különös mondat, amit a megbízott főzene-karmester blogján olvastam: a kiváló vendég-Marcelről ír, aki színészileg is kiemelkedő stb. Hát nem tudom, ő mit látott, de a nevezett albán bariton összes színészete kimerült a kartárogatásban, mindehhez jellegtelenül és kiszámíthatatlanul énekelt, bár a harmadik előadáson valóban jobb volt, mint az első kettőn. Volt honnan javulni.
A vendég-Musette kizárólag rúdtáncos mozgásáról marad emlékezetes - mondani sem kell, mennyire nem passzol ebbe a produkcióba az a közönségesség, amit ő előad. Furcsa, de ő meg egyre gyengébb lett a sorozatban, pedig olyan jó sosem volt, hogy ezt megengedhesse magának.
Vicces, de a szereposztás "veteránja" Rodolphe szerepét hat éve alakító Kovácsházi István, és aki látta a beállásakor, annak nem kell magyarázni, milyen ívet futott be azóta.
A zenei irányítás legfőbb jellemzői: a laposság, vontatottság, néhol hangerővel kompenzálás, tehát a szokásos Győriványi-tempó. A feleslegesen hosszú hatásszünettel a karácsonyi előadáson például elérte, hogy a közönség beletapsolt Mimi halálába... Ez persze minősíti a főként külföldi és operát soha nem látogató nézőket is, de a karmester ugratta be őket. Aztán: a háziúrral közös jelenet olyan elképesztően lassú volt, hogy a szétesés fenyegette az előadást.

Mindezekkel együtt megérte a sorozat, például kiderült, hogy Schaunard-t is észre lehet venni a színpadon, mi több, néhol kimondottan kényes szólama elénekelhető magas színvonalon is, nem csak háttérvokálként. Továbbá a Kabát-áriát lehet ülve, a szituációban maradva énekelni, és nem előresétálni, felvenni az ária-éneklős pozíciót, mintha koncerten volnánk. Ha csak a két új beálló bohém-fiút nézzük, kiderül, hogy a reménytelennek hitt, rendező és rendezés nélküli darabban is lehet újat és meglepőt mutatni. Köszönjük.

Címkék: operaház bohémélet

A bejegyzés trackback címe:

https://opera-vilag.blog.hu/api/trackback/id/tr432543155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gallinero 2011.02.04. 00:18:10

Sajnos egyet kell hogy érsek. Nekem a Bohémélet a kedvenc operám, de a trilógia utolsó darabja tényleg kiábrándított. A háromból az első és az utolsó előadáson voltam ott, és az első még tetszett is, de talán csak azért, mert az első sor közepén ültem, és maga a látvány nyűgözött le, illetve jó játéknak bizonyult észrevenni azt a rengeteg bakit, amit elkövettek a színpadon. Én még elég naívan állok az Operához mint intézményhez, és azt gondoltam, hogy ha vendégművészt hívnak, azt azért teszik, mert az illető nagyon tud. Ezek az előadások bebizonyították, hogy nem. A Marcellót játszó fiú össze-vissza énekelt, mit sem törődve azzal, hogy elvileg a zenekar ugyanazt játsza, amit ő dalol. Szétesett az egész. Musetta pedig egyszerűen halk volt, pedig az ő szólamában aztán vannak olyan magas hangok, amiket rendesen be lehet zengetni. Rost Andreával meg nem tudom, mi történt, mert nem egyszer rossz helyen lépett be, és nem nyűgözött le (pedig le szokott). Mondjuk való igaz, hogy ez a zenekar hibája is volt, mert a vége tényleg nagyon el lett nyújtva, zéró dinamika volt benne, és szerencsétlen Mimi az ágyban fekve, haláltusáját vívva kétségbeesetten kereste a karmester kezét, hogy beintsen neki, mert a zene nem adott neki semmi fogódzkodót. Aranyosak voltak egyébként a végén, mert Rost Andrea fekve nem látott rá a karmesterre, és nem tudta, hol kell belépni. Aztán ezt észrevette a Győriványi, és leguggolt, hogy az Andi lássa a kezét. Azt a maradék 3 percet így guggolva vezényelte végig :) Na, ez a fajta együttműködés és cinkosság nagyon tetszett, csakúgy, mint a kis bohémek játéka és Benoir alakítása is. Inkább közülük kéne Rodolfót és Marcellót választani.
Nade lesz még Bohém márciusban is, akkor már Kesselyák Gergő fog dirigálni és Váradi Zita musettálni, és ők viszont tudnak!! :)
süti beállítások módosítása